Травиата

http://opera.tmpcvarna.com
Драматичен театър - основна сцена

Сцени и пространства

Театрално-музикален продуцентски център


"ТРАВИАТА" – Арсений Арсов – 40 години сценична дейност
Опера от Джузепе Верди
Либрето Франческо Мария Пиаве по романа на Александър Дюма-син “Дамата с камелиите”

Диригент Димитър Косев
Режисьор Кузман Попов

В ролите:
ВИОЛЕТА ВАЛЕРИ – Ирина Жекова
АЛФРЕД ЖЕРМОН – Арсений Арсов
ЖОРЖ ЖЕРМОН – Пламен Димитров
ФЛОРА  - Жана Костова
АНИНА – Благовеста Статева
ГАСТОН  - Христо Ганевски
БАРОН ДЮФОЛ – Гео Чобанов
МАРКИЗ Д'ОБИНИ – Людмил Петров
ДОКТОР ГРЕНВИЛ – Петър Петров
ЖОЗЕФ  - Анатоли Романов
КОМИСИОНЕР – Евгени Димов

С участието на хор и оркестър на Държавна опера Варна
Арсений Арсов - 40 години на оперната сцена

Известният тенор и знаков солист на Варненската опера със световна кариера Арсений Арсов отбелязва през 2021 година 40-годишната си творческа дейност на оперната сцена. По този повод екипът на Държавна опера Варна му посвещава спектакъла на „Травиата“ на 29 октоври 2021 г., в който той ще изпълни емблематичната тенорова партия зна Алфред
Жермон.
Възпитаник на Френската езикова гимназия и на Музикалната академия “Панчо Владигеров”, той завършва оперно пеене при проф. Сима Иванова и проф. Реса Колева и специализира при проф. Благовеста Карнобатлова- Добрева. Наградите от редица национални и международни конкурси, сред които „П.И.Чайковски” в Москва и „Мария Калас” в Атина, му отварят пътя към стремителна кариера. Като солист на Варненската опера дебютира в ролята на Паолино от оп.”Тайният брак” на Чимароза, а като солист на международната оперна компания „Eurostage” изпълнява централните тенорови партии в оперите „Ловци на бисери”, ”Риголето”, ”Мадам Бътерфлай”, „Набуко”. От 2000 г. е редовен гастролиращ солист на Националната опера в София, където осъществява премиерите на оперите: ”Лучия ди Ламермур”, ”Севилският бръснар”, ”Фауст”, ”Дон Жуан”, "Италианката в Алжир”. От 2010 г. отново е солист на ОФД Варна и Държавна опера Варна.
Аплодират го в Мадрид, Барселона, Амстердам, Лисабон, Атина, Рим, Хага, Монте Карло, Линц, Берлин, Кайро, Пекин, Сеул, Москва, Лозана, Цюрих, Тел Авив и други престижни оперни сцени по света. 
Оперният му репертоар включва 45 централни тенорови партии от опери на Чимароза, Росини, Доницети, Верди, Пучини, Бизе, Масне, Гуно, Моцарт, Сметана, Чайковски, Мусоргски, Лехар и др. Работил е с много именити диригенти: Тамаш Пал, Франческо Ла Векия, Джанфранко Риволи, Манфред Майерхофер, Роберто Абадо, Генадий Рождественски, както и с почти всички най-известни български диригенти. Партнирал е на: Катя
Ричарели, Пиеро Капучилли, Валери Попова, Никола Гюзелев, Галина Савова, Димитър Петков, Кирил Кръстев, Стефан Циганчев, Мари Крикорян, Ранко Дюлгеров, Владимир Стоянов, Дарина Такова, Александрина Пендачанска, Орлин Анастасов и др.
Арсений Арсов е издал 5 компактдиска, а през 2016 г. излиза и дискът „Космични траектории”, в който със сборен оперен оркестър, под диригентството на Марио Манцо, е записал 20 знакови арии от своя репертоар. В социалните мрежи Арсений Арсов си създаде име на радетел за съхраняване на българското музикално наследство с много последователи. Извън професионалните си ангажименти, Арсений Арсов продължава да работи над книгата си „Разорани бразди“, замислена като антология, съхраняваща паметта за хората на оперното изкуство, а през 2021 г. издаде и първата си стихосбирка „Поетичен антракт“.
Арсений Арсов е носител на награда „Варна” за 2008 г., а през 2011 г. е удостоен със «Златна лира» на Съюза на българските музикални и танцови дейци за високи постижения в областта на оперното изкуство. През 2016 г., по повод 35-годишната му творческа дейност, е отличен с Почетен знак за заслуги на кмета на Община Варна.

„Травиата“ принадлежи към известната трилогия на Верди, включваща също „Риголето“ и „Трубадур“. В хронологичен ред, това е осемнадесетата композиция на Верди и може би тази, която най-ясно предвещава зрелите му години, в които той написва опери като „Дон Карлос“, „Аида“, „Отело“ и „Фалстаф“. Либретото на „Травиата“ е написано по нашумелия роман „Дамата с камелиите“ на Александър Дюма-син. Известно е, че за основа на сюжета на романа послужила личната драма на автора, историята на любовта му към известната куртизанка Мари Дюплеси. Дъщеря на бедни селяни, Мари е изпратена в Париж от родителите си като съвсем млада девойка за да си намери работа. Изключително красива и елегантна, тя станала една от най-привлекателните жени по онова време сред обществото в Париж. Дюма-син се запознава с нея и още при първата среща е пленен от нейния чар. Техният любовен съюз не продължава много дълго, тъй като е разрушен от вмешателството на бащата – известният романист Александър Дюма, автор на прочути романи като „Тримата мускетари“ и „Граф Монте Кристо“. Интересен факт е, че всъщност прототипът на Жорж Жермон е прочутият писател Александър Дюма-баща. А в романа „Дамата с камелиите“ той е представен от автора – синът му – като много по-жесток и много по-малко благороден, отколкото в оперното произведение.

Верди възлага на своя постоянен сътрудник Франческо Мария Пиаве (1810-1876) да напише либретото, след като през 1852 вижда в Париж преработения в драма роман на Дюма-син. Съдържанието е изменено и съкратено, а имената спрямо оригинала са променени. Маргарита става Виолета, Арман – Алфред, а заглавието – „Травиата“.

Премиерата на „Травиата“ се състои на 6 март 1853 г. във Венеция. Отначало е приета сдържано, оценките са противоречиви. Но съвсем скоро „Травиата“ си спечелва славата на една от най-популярните и поставяни опери в света, което е и до днес.

Доказателство за безсмъртието на тази творба са думите, изречени от Александър Дюма-син. След като чува операта на Верди, писателят възкликва: “След петдесет години никой няма да си спомня моята “Дама с камелиите”, но Верди я обезсмърти”.

Партньори и приятели